Om flum i skolan och avprofessionaliseringen där…
28 december, 2012 § 16 kommentarer
Snabbloggning. Hur kan man anställa skolledare som saknar lärarutbildning och -erfarenhet? För att inte få än mer sjunkande skolresultat här i Sverige borde man inte se till så att de som leder (och driver) skolorna har utbildning på området och verkligen vet vad de sysslar med samt har verkligt intresse av att skapa en skola som är bra för ALLA?
Se slutet av postningen om förhållandet att vem som helst kan bli skolledare och skolinspektör i USA.
Och Diane Ravitch, den amerikanska skoldebattören, skriver om hur ”Standardiserat testande förstärker ojämlikhet”:
”Paul Thomas of Furman University in South Carolina says it is time for Southerners to recognize that testing is a way of reinforcing inequity. Tests reflect socioeconomic conditions. The haves dominate the top half of the bell curve, the have-nots dominate the bottom half. And the tests legitimate their status. Tests measure inequality of opportunity. They don’t change it.”
Där skriver hon att ”de som har” dominerar den översta halvan och testen reflekterar socioekonomisk status. ”De som inte har” dominerar den undera halvan. Och tester legitimerar bådas status. Tester mäter oljämlikhet vad gäller möjligheter. De förändrar inte dessa möjligheter. Och en massa resurser går till spillo.
Sen tror jag ojämlikhet i sig späder på alltihop och det som driver människor.
Om Paul Thomas kan man läsa:
”…he conducts research and writes on literacy, the impact of poverty on learning, and teacher education.”
Dvs han leder forskning och skriver om läs- och skrivkunnighet, hur fattigdom påverkar lärande och skriver om lärarutbildning.
Kommentator till Ravitch postning skriver:
”The response to testing hasn’t been to reduce economic inequality, which has not reduced after years of standardized testing.
The response to this testing bananza has been a dull, watered-down curriculum. Less time(if any) for the music, painting, drawing, drama, exploration, and more to prepare for the bubble sheets. Unless you can send you kids to fancy private schools, where they will get fine educations.”
”Man behöver inte veta något om barn eller utbildning.”
”Företagsutbildningsreformen” (dvs att driva skolor enligt företagsmodell) utgår enligt Ravitch från två antaganden:
”En är att utbildning kan hanteras som en affärsverksamhet och den andra att man motiverar människor, antingen de är elever eller lärare eller rektorer, med incitament och sanktioner.
Incitamenten [moroten] är att du får bättre betalt och om du inte når testresultaten så kan sanktionen [piskan, straffet] bli att du avskedas och skolan stängs. Med hot och bonusar så kan du göra utbildning bättre och bättre [är idén], men det är bara det att det fungerar inte.
[Och vad säger forskning om motivation, beröm, klander? Se bland annat Daniel Pink angående detta. Se vidare Alfie Kohn om tävling och belöningar och artiklar i skolfrågor. Han har visst skrivit omfixeringen vid betyg och testpoäng i den amerikanska skolan].
Anledningen till att det inte fungerar är att det leder till att alla andefattigt fokuserar på testpoäng och undervisar för testen [som ofta är väldigt dåliga test till råga på allt enligt Ravitch] och genom att fokusera på dessa test så utesluts allt som inte testas, vilket gör att man ser skolor över hela landet som väntar med undervisning i konst [estetiska ämnen? Känns det igen? Hur är det med alliansens kultursyn/politik? Och hur blir det med bildning/obildning i framtidens Sverige – och USA?], fysisk träning [gympa, idrott], vilka är de ämnen som tenderar att skippas tidigast [ochett barn har 100 språk, men berövas 99 av dem].
Vissa skolor har till och med tonat ner naturvetenskap, samhällsvetenskap, utländska språk, historia, alla de saker som inte testas.
Detta är alltså [några av] resultaten från ‘företagsreformen’ [dvs att omforma skolan/or efter hur man driver företag. Dessa invändningar har ju folk kommit med här också och inte fått så mycket gehör för, därför att det är inopportunt. Men vad har forskning visat angående privatisering rent generellt?].
Målen är privatisering och avprofessionalisering menar Ravitch. Med det menar hon…
”… idén att vem som helst kan vara lärare. Man behöver inte några särskilda meriter eller träning. Kanske bara fem veckor eller så och sen kan du fungera som lärare [säger hon sarkastiskt?]. Ibland inte ens det, det räcker att bara fylla i några papper.
Vidare kan vem som helst bli rektor, du behöver inte ha varit lärare. Du kan gå igenom en kort träningskurs eller du kan komma från företagsvärlden eller industrin eller militären och sedan vara kvalificerad att vara rektor.
Vem som helst kan bli skolinspektör efter en kortträningskurs, du behöver inte ha varit vare sig lärare eller rektor för det. Så det är verkligen avprofessionalisering det handlar om [som hon säger ytterst syrligt].
Privatiseringen kommer till största delen genom charterskolrörelsen, med förnyat pushande för skolpeng.”
Ida Therén i krönikan ”När kan jag hyra en vän?”:
Hon skriver vidare om
Vidare skriver hon så bra om ”Det nyliberala kastsystemet”:
Kommentator till postningen ”Do Poor Kids Need Art and Music Education?” på Diane Ravitchs blogg:
När man tog bort musik- och konstundervisningen under ett år för spara pengar så tog över 40% av föräldrarna sina barn ur denna skola och flyttade dem till ett närliggande skoldistrikt.
Kommentatorn avslutar sin kommentar:
Diane Ravitch skriver ironiskt att:
Ja, vilka skolor sätter politiker och entreprenörer sina barn i? Bryr de sig om allas ungar? Eller bara sina egna barn? Och vem tar hand om deras äldre?
En ändring behövs. I samhället och världen. Läs ”Valfrihet till varje pris i Langbyland”:
Det är tveksamt om samhället blivit mindre byråkratiskt!
Vilken arrogans!
Samt Malin Ullgren i ”Ska vi få tillbaka vår tro på framtiden behöver vi känna att det finns en plan”:
”Det finns flera skäl till att göra klass och sociala orättvisor till huvudfrågorna i rikspolitiken 2013, inför valet 2014.
Patrik Hall beskriver i boken ”Managementbyråkrati” hur ”system ersätter politik”:
Läs Ann-Charlott Altstad i ”Grisarnas tid är här”:
Läs ”Higher social class predicts increased unethical behavior” och ”What Price Will We Pay for Greed? Why greed may be our undoing”.
En massa bra artiklar och notiser.
Se Feldbaums artikel ”5 000 nya jobb var en tidningsanka”. Och SVT (Ekot???) hängde på detta! Som en kommentator skrev:
Och var är de riktiga socialdemokraterna? Läs Göran Greider i ”Farväl till vänstersossen”.
Här ett väldigt bra blogginlägg om ”Ministern och egoismen som ideologi”:
Kommentator Pär Engström kommenterar väldigt bra. Och precis som Kurt Wicke svarar:
Olle Zandéen:
Katrine Kielos har skrivit om den ekonomiske mannen i ”Det enda könet”, se recension här.
Kajsa Ekis Ekmans recension av Kielos bok:
Och så en mans – och nationalekonoms recension en aning gubbigt förfördelade!? Får man kristisera ekonomer?
Ja, hoppas det är som Lars Pålsson Syll skriver:
Se också hans inlägg om professorn i ekonomi vid Harvard Greg Mankiw.
Nyliberaler och marknadspåskyndare verkar vara lika fundamentalistiska som de de hävdar ser i svart och vitt.
Ali Esbati i ”Inramad hjärna”:
Ja, människors behov och intressen är betydligt mer mångfacetterade än högern och ekonomisk vetenskap vill eller kan få dem till!?
*) Om Boréus bok kan man läsa:
Dagens Arena i ”(M)odern politisk kommunikation”:
Tips från Alliansfritt Sverige.
Läs ”How GERM is infecting schools around the world”:
Se också Diane Ravitch i ”Will school choice kill public education”.
Ingvar Persson i ”Lärarna måste få undervisa”: