Främlingsfientlighet…

7 oktober, 2015 § Lämna en kommentar

Sambon och jag kom att börja diskutera kring ett fall med minst två män i yngre medelåldern som har häktats för grov våldtäkt mot barn.

Min sambo, som är invandrare (från USA), undrade om artikeln sa något om gärningsmännen var invandrare. Detta utlöste en diskussion mellan oss. Han har nämligen läst det (viss?) utländsk media skriver om invandring hit till Sverige. Och han tror media när den skriver att vi får hit en massa människor som är brottsliga i mer eller mindre grad; som slår sina fruar och barn (ja, vi borde kanske upplysa väldigt tydligt att här har vi förbud mot barnaga!), att våldtäkter företrädesvis begås av invandrare osv.

Jag kände starkt att detta är irrelevant; om gärningsmännen är invandrare eller inte. Oavsett vem förövaren är så ska denne straffas.

Och jag funderade vidare: hur viktigt det är att rättsväsendet och polisen anstränger sig att se bortom fördomar och sätter dit de som bör sättas dit oavsett vilka dessa är. Ju mindre de gör det desto större är risken att motsättningar i samhället skapas och fördomar underhålls.

Jag tycker det är oerhört skrämmande att människor i min omedelbara närhet har de åsikter de har. Gör mig också ledsen och uppgiven.

En granne som är f.d. gruvarbetare (och som troligen röstat på S) sa apropå SD att det finns en massa bra i deras program.

(S) förlorar röster på att de är så otydliga.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Främlingsfientlighet…reflektioner och speglingar II....

Meta

