Solidaritetsunderskott och skolval …

19 augusti, 2015 § 3 kommentarer

22Jauhar-master675

Bild från artikeln ”Giving Doctors Grades” eller ”Betygsätta doktorer”. En universitetslärare i USA postade länk till denna artikel på sin facebooksida och skrev:

”‘Report cards’ for surgeons wind up making medical care worse, by inhibiting physicians from using their professional judgment and choosing to operate on the riskiest, most challenging patients.

High stakes teacher evaluations are having a similar impact in education–will the corporate reformers pay attention to this information?”

Har bloggat om skolval i några bloggposter och jag känner verkligen för att understryka att jag tror att föräldrar grovt överskattar betydelsen för sina barn när det gäller val av skola och att sätta sina barn i friskola. I de flesta fall kommer dessa val inte att skapa något som inte den kommunala skolan skulle ha skapat skulle jag vilja påstå. Barnen kommer inte att bli kunnigare eller kanske ens bättre rustade för framtiden, så som är så populärt att framhålla att skolan ska medverka till i politisk retorik.

För sist och slutligen handlar det i alla fall om vad barnet gör av sin skolgång. Kanske ingen skola är någon genväg till något. Är det den ”bittra” sanningen? ”Surt sa rönnbären!”

Att få träffa barn från andra samhällsklasser och annan bakgrund kan vara bra för ALLA barn.

Om man INTE väljer friskola för sitt barn så är man inte en förälder som bryr sig om sitt barn, eller? Inte progressiv eller något? För i sociala sammanhang så kan man få frågan:

”I vilken skola går ditt/dina barn?”

Och då vill man inte säga:

”De går i den kommunala skolan i vårt område!”

😦

Min sambo brukar berätta om sina skolerfarenheter i USA. Han kommer från en akademisk familj, där pappan till slut jobbade som professor vid amerikanskt universitet för blivande ingenjörer. En av svågrarna var lärare i matte vid universitet.

De flyttade p.g.a. pappans doktorerande och sambon berättar om skillnaderna mellan skola i övre medelklassområde, med väldigt välutbildade föräldrar (läkare, advokater osv) runt universitetet i denna stad. Så flyttade de till en mindre stad och fick en massa farmarbarn som klasskompisar. I den senare skolan var andan en helt annan. Mjukare, snällare och bättre.

Jag tror också att för många studiebegåvade så är klimatet bättre för dessa i en klass som inte är så homogen.

Och att ha en enorm press på sig kan få förödande konsekvenser, något som jag också bloggat om tidigare.

Att vi gemensamt jobbar för alla våra barn är för mig ett samhälle som jag mycket hellre skulle vilja leva i! Och också jobba i!

Annonser

§ 3 svar till Solidaritetsunderskott och skolval …

  • k skriver:

    Facebookvän skrev apropå artikeln ”Bostad i Täby – detsamma som ett större banklån”:

    ”Segregationen och ojämlikheten ökar. De rika stänger in sig i ‘gated communitys’. Moderatstyrda Täby är ett exempel på en norrortskommun i Stockholms län som allt mer blir ett reservat för höginkomsttagare.”

    Och…

    ”I en värld och kultur där många människor satsar allt på att bli osårbara, är det smärtsamt att se att vi fortfarande har mycket arbete framför oss när det gäller att utveckla empati.”

    Ur ”Empati – det som håller samman världen.”

    • k skriver:

      Amerikanen Robert Reich:

      ”Sometimes I think Republicans who have been elected or are seeking office suffer from a disease called ‘Empathy Deficit Disorder.’

      Symptoms are a numbness in the head when it comes to other peoples’ suffering, a hardening of the heart, and a spleen that erupts in disparaging comments about those in need.”

      Se vidare hans artikel om ”Empathy Deficit Disorder”:

      ”Commenting on a recent student suicide at an Alaska high school, Alaska’s Republican Congressman Don Young said suicide didn’t exist in Alaska before ‘government largesse’ gave residents an entitlement mentality.

      ‘When people had to work and had to provide and had to keep warm by putting participation in cutting wood and catching the fish and killing the animals, we didn’t have the suicide problem,’ he said. Government handouts tell people ‘you are not worth anything but you are going to get something for nothing.’

      Alaska has the highest rate of suicide per capita in America – almost twice the national average, and a leading cause of death in Alaska for young people ages 15 to 24 – but I doubt it’s because Alaskans lead excessively easy lives./…/

      Suicide is a terrible tragedy for those driven to it and for their loved ones. What possessed Congressman Young to turn it into a political football?

      Young has since apologized for his remark. Or, more accurately, his office has apologized. ‘Congressman Young did not mean to upset anyone with his well-intentioned message,’ says a news release from his congressional office, ‘and in light of the tragic events affecting the Wasilla High School community, he should have taken a much more sensitive approach.’

      Well-intentioned? More sensitive approach?

      Young’s comment would be offensive regardless of who uttered it. That he’s a member of the United States Congress – Alaska’s sole representative in the House – makes it downright alarming.”

      I artikeln ”Are You Suffering From Empathy Deficit Disorder?” kan man läsa:

      ”It’s possible that you’re among the large number of people who suffer from EDD. No, that isn’t a typo — I don’t mean ADD or ED. It’s EDD, which stands for ”Empathy Deficit Disorder.”

      I made it up, so you won’t find it listed in the American Psychiatric Association’s Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Normal variations of mood and temperament are increasingly redefined as new ‘disorders,’ so I’m hesitant to suggest a new one.”

      Ja, vad är ”normalt”?

      ”But this one’s real, and it’s becoming more pronounced in today’s world.

      I’ve identified it from my decades of experience as a business psychologist, psychotherapist and researcher(link is external) into adult development.

      From that triple vantage point I’ve concluded that Empathy Deficit Disorder is a pervasive but overlooked condition.  In fact, our increasingly polarized social and political culture of the past few years reveals that EDD is more severe than ever.  It has profound consequences for the mental healthof both individuals and society. Yet it’s ignored as a psychological disturbance by most of my colleagues in the mental health professions./…/

      In contrast, empathy is what you feel only when you can step outside of yourself and enter the internal world of the other person. There, without abandoning or losing your own perspective, you can experience the other’s emotions, conflicts, or aspirations from within the vantage point of that person’s world. That’s not telepathy – it’s a hard-wired capacity in all of us, as I explain below. And that kind of connection builds healthy, mutual relationships – an essential part of mental health.

      Most people are socially conditioned into believing that acquiring and achieving things are ‘normal’ – even ‘healthy’ – ways to live. EDD grows when people focus too much on acquiring power, status, and money for themselves. Nearly every day we hear or read about more extreme examples: people who go over the edge in their pursuit of money, power or recognition, and end up resigning their jobs, in rehab or behind bars.

      But many of the people I see everyday, whether in psychotherapy or executive consulting, struggle with their own versions of the same thing through too much emphasis on acquiring – both things and people. That’s going to promote vanity and self-importance. Then, you become increasingly alienated from your own heart, and equate what you havewith who you are.”

  • k skriver:

    11907127_1663529663881352_1597594270787196128_n

    Kommentar till ovanstående:

    ”Reformers have hijacked the field of measurement for the purpose of instituting their agenda.

    This has required that important but subtle and multi-dimensional ideas such as student achievement, student growth, and teacher effectiveness be subjected to a reductionist process that renders them as one-dimensional measures entirely lacking in nuance.

    A circular logic is created so that if a given test purports to measure ‘student achievement’, then ‘student achievement’ becomes nothing other than what is measured by the given test.

    Professor Art Costa nicely captures this pernicious process”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: