Gör politiken evidensbaserad …

1 juni, 2015 § Lämna en kommentar

crwiz150516

I kommentar till DN-artikeln Kunskap måste gå före ideologi och populism” kan man läsa:

Intressant grepp! Ta t ex kriminalvården, som verkar styras av ideologi mer än kunskap när det gäller att förebygga återfall i brottslighet. Moderater vill alltid förlänga strafftiderna.

Glömmer inte tidigare justitieministern Gun Hellsvik (M) som kontaktades av forskare som visade att längre straff inte minskade återfallen. Vad svarade hon? Jo ungefär 

‘Ni kan säga vad ni vill, jag gör ändå som jag tycker’.

Tablå!

Inte konstigt att politikerförakt frodas.”

I länkad artikel kan man läsa:

Gör politiken evidensbaserad. Politiska beslut måste fattas på basis av evidens, snarare än ­populism eller ideologiskt motiverat tyckande. För att öka trycket på ­politikerna och se till att så faktiskt sker startar vi nu det partipolitiskt oberoende ­Nätverket för evidensbaserad policy, skriver 18 forskare och aktivister.”

Här skriver de om sin DN-artikel, med länkar som saknades i DN.

En kommentator kritiserar detta grepp och får följande svar:

”/…/Vad gäller din första fråga finns det s k metastudier som väger samman evidens för olika artiklar. Se här:

Sen håller jag med om att det är ett problem att vissa discipliner inte alltid är att lita på. Skriver om hur man ska kunna lösa det här.

Även vissa kommentarer här.

Min tro är ändå att vi generellt sett klarar oss bättre om vi litar på den relevanta vetenskapens konsensus. Men, jag är ofta kritisk mot forskares resonemang, liksom mot hela discipliner. Det finns ett otal exempel på det på min blogg.

Vad gäller din poäng om debatter, håller jag helt med. Jag skriver mycket om det på min blogg.

Det där med evidens är en bra fråga, som vi lär återkomma till. Evidenshierarkin ovan är dock en bra början.”

Man kan läsa om evidenshierarki här.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Gör politiken evidensbaserad …reflektioner och speglingar II....

Meta

