Friskolor – är de bättre?

25 januari, 2014 § Lämna en kommentar

260px-ArtonEtzlr2007

Aron Etzler

Snabbloggning.

En pappa, tillika lärare på friskola, sa att han anser att pengarna används effektivare i den friskola han jobbar i och hans barn går i. Nämnde bland annat de höga kostnader kommunala skolor har för lokaler. Tack vare att denna friskola tydligen inte har så höga lokalkostnader så kan de lägga pengarna på annat (utrustning till musikundervisningen t.ex.). Och all vinst återinvesteras i verksamheten. Det är en icke vinstdriven friskola.

Kommer att tänka på Aron Etzlers bok ”Trondheimsmodellen” där han beskriver vilka orimliga kostnader det kan bli därför att kommunala enheter ska gå med vinst. Jag tror inte det måste vara så: att kommunala skolor ska vara klavbundna vid dyra lokaler eller att lokaler som kommunen äger måste kosta enorma summor för dess egna skolor. Det verkar snurrigt!

Jag tror på att vi driver skolor gemensamt. Jag tror på solidaritet. Jag tror att ett samhälle där vi bryr oss om varandra blir ett bättre samhälle, där människor fungerar bättre. Jag gillar INTE det egocentrerade samhälle som vi nu tvingas in i. Jag gillar inte de egotrippade amerikanerna  (de är inte intresserade för fem öre för vem jag är eller var jag kommer ifrån!).

Kommentera

