Mer angående vinstdrivna skolor: ”Ja, ‘marknaden’ kanske kickar ut mig efter jag har misslyckats, men till vilka kostnader har jag gjort mina misstag? Hur många liv har jag negativt påverkat? Vilka slags skador kan jag oåterkalleligen ha orsakat?” (Och vilka paralleller kan dras till andra vinstdrivna välfärdsföretag?)

11 oktober, 2012 § 8 kommentarer

I Ravitch nästa bloggpostning publicerar hon det brev en läsare så oerhört bra skrivit till Tom Segal angående prisandet av vinstmotiv i utbildning:

”För 8 år sedan skulle jag ha hållit med dig i ditt sätt att se, Mr Segal.

Tyvärr så är dina ansträngningar att måla den offentliga utbildningsgemenskapen i  trängande behov av vinstmotiv djupt felaktiga.

Jag har tillbringat de senaste 8 åren som lärare i offentliga skolor drivna med skolpeng, vilka är inget annat än privatiserade offentliga skolor.

Min erfaranhet och data visar att dessa sällan presterar bättre och i 1/3 av fallen så presterar de sämre än traditionella offentliga skolor.

Felet du gör är att du tror att dynamiken i den kapitalistiska marknaden går att appliceras på/inom det uppdrag som den offentliga sektorn har. Så är fallet helt enkelt inte.

Genom lag så måste skolor ta emot alla elever som vandrar in genom dess dörrar. Nämn ett [enda] företag som har detta mandat. Det finns helt enkelt inget sådant [företag].

En konkurrenspräglad marknad baseras på val. Val hos säljaren att erbjuda produkten och val hos dess konsument att förkasta hans/hennes produkt. I slutänden så behöver inte säljaren sälja till någon enda en och konsumenten behöver inte köpa någonting (vare sig det beror på att de inte vill ha varan eller inte har råd med den).

I utbildning så är detta oacceptabelt. Hela den grund som offentlig utbildning vilar på är anti-tävlingsutformad och av goda skäl. I tävling så finns det alltid någon som förlorar. När vi har med barn att göra så är detta oacceptabelt.

Om utbildning blir vinstdriven kommer vi att till slut stå där med detsamma som vi har inom sjukvården – 40 miljoner människor som lämnats med ingenting medan de vinstdrivna aktörerna gör enorma vinster.

För vårt land vore detta oerhört destruktivt.”

Han fortsätter:

Om du inte redan har gjort det så skulle jag uppmuntra dig att skaffa dig erfarenheter [en grundläggande examen] och [sen] gå ut i ett klassrum i den offentliga utbildningen i minst ett år.

Jag tror inte att någon som inte faktiskt har varit lärare i offentlig skola har någon rätt att myndigt kritisera den, särskilt inte ur ett perspektiv som eventuellt är skadligt, som det att introducera vinstmotiv i offentlig utbildning.

Jag finner det anmärkningsvärt att människor som inte har någon utbildningserfarenhet agerar som om de vet vad som är bäst för utbildningskåren själv. Ingen annan yrkeskår skulle acceptera detta sorts beteende./

Föreställ dig att jag skulle föreslå svepande förändringar i bankvärldens inevestringssektor, utan att ha några erfarenheter alls som IB [en person med IB-diplom? Dvs med någon av utbildning och erfarenhet].

Ännu värre, föreställ dig att jag inte bara kritiserade denna, utan också hade många miljarder dollar för att börja förändra yrkeskåren [,hela arbetsplatsen] och dess ekonomiska struktur/er.

Ja, ‘marknaden’ kanske kickar ut mig efter jag har misslyckats, men till vilka kostnader har jag gjort mina misstag? Hur många liv har jag negativt påverkat? Vilka slags skador kan jag oåterkalleligen ha orsakat?

Barn är inte testobjekt för de megarika eller för riskkapitalister. Om någon vill förändra och ‘reformera’ offentlig utbildning borde de starta med att skaffa sig djup erfarenhet i klassrummet för att direkt lära sig var de verkliga utmaningarna finns.”

Bra sagt!

Var finns de verkliga utmaningarna?

Dessutom påpekar flera av debattörerna i den amerikanska debatten (främst i bloggar, för tidningar och annan media för inte upp dessa frågor eftersom de inte är riktigt opportuna i det politiska klimat man har i USA – och i en stor del av resten av västvärlden idag) att ett grundläggande problem för det att kunna prestera bra i skolan är de enorma klasskillnaderna i USA. Och det finns många anledningar till att det blir betydligt svårare att prestera bra i skolan om man kommer från ett fattigt hem (barn väljer ju inte heller i vilken familj de föds in i)! 

Väl värt att tänka på också här. 

§ 8 svar till Mer angående vinstdrivna skolor: ”Ja, ‘marknaden’ kanske kickar ut mig efter jag har misslyckats, men till vilka kostnader har jag gjort mina misstag? Hur många liv har jag negativt påverkat? Vilka slags skador kan jag oåterkalleligen ha orsakat?” (Och vilka paralleller kan dras till andra vinstdrivna välfärdsföretag?)

  • k skriver:

    Och även om lag säger att man inte får neka barn plats i ens skola, så kan man hitta alla möjliga vägar för att neka barn plats eller senare påverka dem att sluta i ens skola, därför att barnet kanske drar ner testresultatet (eller kräver dyrbara, extra åtgärder).

    Något Ravitch skriver om i sin bok!

  • k skriver:

    Ravitch visar också på siffror som visar att privatskolor i USA INTE presterar bättre än offentliga skolor! Detta trots ”fördelar” de har (att dessa skolor väljs av föräldrar som orkar bry sig mer t.ex.).

    Jag rekommenderar verkligen Ravitch bok. Där finns fakta som jag inte anser mig ha tid just nu att leta reda på! Läs den!

  • k skriver:

    Ravitch:

    ”Skolors verkliga fiende är fattigdom.”

    Ravitch var med i NPR-program med bland andra USA:s skolminister Arne Duncan. Ravitch skriver bland annat om detta om annan (s.k. expert?)deltagare i programmet:

    ”Hon sa att ledare inte skulle tolerera skolor vars resultat dalar. Och hon använde denna besynnerliga metafor [Ravitch är ironisk?]. Hon sa – och jag parafraserar – ‘om du tar 10 tröjor till en kemtvätt och de brännskadar sju av dem, varför skulle du gå tillbaka till denna kemtvätt?”

    Så en skola är som en kemtvätt och barn är som tröjor. Lärare brännskadar elever.

    I förra månaden, på republikanernas konvent, sa Jeb Bush [bror till förre president George W Bush] att att välja skola var som att köpa mjölk. En del människor tycker om helmjölk, en del föredrar 2% eller 1% eller kärnmjölk eller chokladmjölk.

    Vilken metafor kommer vi att få höra härnäst?

    Skolan är som en biltvätt där föräldrar plockar upp sina ungar i slutet av linjen? Vem skapar dessa korkade linjer? Är det någon dyr PR-firma?

    Som varande sist försökte jag det bästa jag kunde att sätta saker och ting tillrätta. Så mycket att göra, så litet tid.”

    Ja, situationen i skolan i USA verkar vara svår att ändra! 😦

    • k skriver:

      Apropå en kemtvätt som brännskadar 7 av 10 tröjor:

      ”Och sju av tio? 70 procent? vad försöker hon säga?”

      Ja, vad? 😉

      • k skriver:

        Nu är det opportunt att lösa alla problem (även de som egentligen inte är så stora) med: ”Privatisera! Konkurrensutsätt!”

        Vem är dum i skallen?

  • k skriver:

    Och en kommentator skrev att de som får odelat mest uppmärksamhet i media är privatiseringsförespråkare:

    ”Kanske vi [verkligen] SKULLE behöva titta på hur våra kolleger och universitet förbereder sina studenter.

    [Och] Varför inte börja med journalistutbildningarna…”

    Precis! Hur sköter media sitt jobb??? Vad lär sig studenterna där – om att gräva och berätta sanningen!?

    En annan kommentator skriver:

    ”Det jag tycker är intressant är att Rhees analogi förbiser det faktum att offentliga skolor ägs av offentligheten och drivs för offentlighetens skull.

    Så om tröjorna blir ‘brända’, då borde vi – offentligheten – se det från ägarens utsiktpunkt: diagnosticera problemet och implementera en lösning.

    Eftersom du inte kan bygga och bemanna och driva skolor lika lätt som du kan göra slut på kemtvättar. Rhees amalogi är verkligen smaklös.

    Och denna kvinna drev faktiskt ett skolsystem?”

  • k skriver:

    Att ifrågasätta allt detta innebär definitivt inte att det inte eller aldrig kommer att finnas saker att förbättra i skolan!

    Men är den inslagna vägen den rätta? Och vad är det vi försöker rätta till egentligen? Vilka är de verkliga problemen?

    Eller skapar denna väg nya, kanske ännu mer svårlösta problem?

    Problem som blir betydligt svårare att komma tillrätta med, än dem vi hade kunnat haft?

    Och tänk om konsekvenserna av att leka lekstuga med skolan blir ödesdigra och länge verkande inte bara för enskilda individer, men också för samhället!

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Mer angående vinstdrivna skolor: ”Ja, ‘marknaden’ kanske kickar ut mig efter jag har misslyckats, men till vilka kostnader har jag gjort mina misstag? Hur många liv har jag negativt påverkat? Vilka slags skador kan jag oåterkalleligen ha orsakat?” (Och vilka paralleller kan dras till andra vinstdrivna välfärdsföretag?)reflektioner och speglingar II....

Meta

