Mer om amerikansk skolpolitik, om dess testande och ansvarsskyldighet och resultaten av denna politik…

8 april, 2012 § 4 kommentarer


Diane Ravitch skriver i kapitlet ”Problemet med ansvarsskyldighet” på s. 155 i ”The Death and Life of the Great American School System – How Testing and choice Are Undermining Education” att…

”Många av de sätt som man kan trixa med systemet [programmet No Child Left Behind och med ansvarsskyldighet, med risk att rektor eller lärare blir avskedad, skola stängd] är inte direkt olagligt, dock är dessa vanligtvis inte öppet erkända. De flesta rektorer vet att nyckeln till att få högre testpoäng är att begränsa intagningen av lågpresterande elever, därför att de sänker skolans testpoäng.

Eftersom skolval blir allt vanligare i tätorter, kan rektorer i små skolor och friskolor – av vilka båda sorter har begränsade inskrivningar – utestänga de elever som är de svåraste att utbilda. 

De kan göra detta genom att begära en intervju med föräldrar till de sökande eleverna, vetande att det är mindre sannolikt att föräldrar till de lägst presterande kommer att dyka upp jämfört med föräldrar till mer framgångsrika elever.”

Du sköna, nya värld! Jag tror att ALLA barn, från hög- till lågpresterande behöver en på alla sätt bra skolgång om de sen ska fungera bra i livet, bli produktiva medlemmar av samhället, som också känner lojalitet mot det och de vuxna de hade omkring sig när de växte upp.

Tyvärr tror jag också att lärare tenderar att söka sig till skolor där risken att inte råka ut för utmattningssjukdomar är mindre.

Men vi har ju inte råd! Har vi inte? Har vi råd att inte ge ALLA barn den bästa start vi kan åstadkomma? Ja, vad är viktigt i detta liv?

Ravitch fortsätter:

”De [rektorer och skolor] kan göra detta genom att kräva att elever skriver en essä där de förklarar varför de vill gå i skolan. 

De kan be att få rekommendationsbrev från elevens lärare.

De kan utesluta elever med låg närvarostatistik, eftersom dålig närvaro korrelerar med låga akademiska prestationer.

De kan begränsa antalet elever de tar in som håller på att lära sig engelska [många är spansktalande?] eller som behöver specialundervisning. 

Alla sådana fordringar tenderar att rensa bort de lägst presterande.

Så snart det finns någon slags tävlan för att antas så har sluga rektorer lärt sig hur man ska upptäcka/känna igen de ungar som kommer att minska skolans poäng och hur man ska utestänga dem utan att det ser ut som om man gör så.”

Ja, och hur är det här i Sverige?

Jag kommer att fortsätta blogga om det Ravitch skriver i kommentarer nedan.

Se tidigare inlägg under kategorin Diane Ravitch, skolpolitik i USA, Sven-Eric Liedman.

Om videon i inledningen kan man läsa:

”‘Vi ljuger för våra ungar,’ säger professor och f.d. skolförespråkare och -supporter till No Child Left Behind, Diane Ravitch.

Hög-spels-testande och att straffa lärare för barn som får låga poäng [i de årliga testerna] håller enligt hennes forskning på att svikta [det angreppssätt fungerar inte och har fått en massa negativa konsekvenser, samtidigt som det inte alls förbättrat själva undervisningen, vilket var ett av motiven att privatisera skolan i USA, precis som här i Sverige]; dessutom så är friskolor framgångsrika när de är det därför att de kan välja ut de bästa eleverna från sviktande distrikt i vilka de är lokaliserade.  

I en ny artikel i The Nation och i sin nya bok, The Death and Life of the Great American School System: How Testing and Choice Are Undermining Education, gör hon upp med den politik hon en gång stöttade. Hon kommer samman med Laura i studion för att diskutera problemen med utbildning – och hur Obama och Arne Duncan [skolminister] kan komma att göra saker värre, inte bättre.”

Ja, detta kan man misstänka kan bli fallet också om (s) skulle komma i regeringsposition vid nästa val 2014 med (s) högervridning och för-vinst-skola/vård/omsorg. Vilka incitament ger vinstdriven verksamhet? 

Och som Lena Sommestad bland annat skriver i debattartikeln Riskfyllt att inte stoppa vinsterna”:

”… är det verkligen de som väljer bäst som ska ha den bästa skolan? Är det inte en social rättighet som tillkommer alla barn?”

Så bra skrivet!

Men skolan kan inte göra underverk! I ett samhälle med stor ojämlikhet kan inte skolan kompensera. 

§ 4 svar till Mer om amerikansk skolpolitik, om dess testande och ansvarsskyldighet och resultaten av denna politik…

  • k skriver:

    Vad kommer detta gigantiska experiment (i världen, men också det som med sån rekordfart genomdrivits i Sverige) att kosta, både för individer, men också i reda pengar (om och när man måste rätta till det som blivit fel och kanske grovt fel)?

    Skolor och sjukvård och annan gemensamt ägd egendom har under tiden blivit sålda till vrakpriser!?

    Offentlig sjukvård och skola som är tvungen att ta hand om de patienter och elever som kanske står utan vård/omsorg eller skola, om välfärdsföretaget de varit patient eller elev i går i konkurs, kan de få stora ekonomiska svårigheter och har redan blivit påverkade?

    Är detta EN av anledningarna till kommunal skolas och sjukvårds underskott? Tillsammans med det lägre skatteunderlaget m.m. Och hur budgeteras verksamheterna?

    Kan allt detta och kanske ytterligare faktorer ha bidragit till alla de budgetunderskott vi läser om överallt?

    Politiker har abdikerat, inte minst till förmån för mantrat ”privatisering”, som om det vore lösningen på allt? Och ger sken av att handlingskraft? Invaggar oss alla i den falska förhoppningen att detta ska lösa problem som kanske är betydligt mer komplexa än så och som kanske inte låter sig lösas med några enkla medel alls?

    Var finns de politiker som vågar slå näven i bordet och säga stopp och belägg? Inte lätt idag?😦

    Och var är den allmänhet som borde reagera? Uppgivet så tror man att inget aom kan göras, bäst jag ser om MITT hus, eller så litar man (många gånger falskeligen) på omdömet hos dem som har makt och avstår från att reagera.

    Och människor utan någon som helst pedagogisk erfarenhet kan starta friskola. Helt i enlighet med samhällsdebatten i vilken vi mött så många som kan detta med hur skola ska drivas? Vilkjet inte betyder att man inte ska få ifrågasätta skolan, eller någon annan verksamhet, utan erfarenhet av att ha jobbat där. Och så har vi fenomenet att det driva en skola är väl som att driva ett företag!

    Att t.ex. framgångsrika s.k. entreprenörer skulle vara väl lämpade att driva skolor eller sjukhus. I USA ifrågasätter vissa, men inte alla, till exempel Bill och Melinda Gates kompetens vad gäller att styra den skola/utbildning de är med och finansierar.

    Och nu ska visst ett naturbruksgymnasium starta i den lilla byn Simeå i Hälsingland, se här och här.

    Forslundagymnasiet har gått från att en tid ha varit friskola till att bli kommunalt igen, tror jag.

    Försöker hitta artiklar om Diane Ravitch och hennes syn på New Public Management i skolan Hittade så en text där Sven-Eric Liedman skriver om ”pseudokvantiteter i praktiken”, vilka han listar som följer:

    • Polisens pinnar.
    • Vårdcentralernas effektivitet.
    • Regementena och Prio.
    • Kvalitetssäkringar i undervisningssektorn.
    • Rankningen av universitet.

    Och om New Public Management:

    Den offentliga sektorn ska bli lika effektiv som den privata.

    Det ska ske genom kvalitetssäkringar, som i praktiken innebär att kvaliteter uttrycks i pseudokvantiteter.

    Kontrollerna kräver tid och kraft och personal och inkräktar på den egentliga verksamheten.”

    Ovanstående taget härifrån.

  • k skriver:

    Och de elever som av olika anledningar är lågpresterande blir som svarte petter som ingen vill ha. Något man kallar ”skimming” eller cream skimming” eller ”skumma grädden, ta det bästa.” Och detta utan att den egentliga undervisningen har kanske förbättrats ett enda dugg!

    Detta har man dock försökt motverka, men som Ravitch skriver, så hittar rektorer vägar för att komma runt detta och få det att se ut som om man tar emot alla slags elever.

    Jag kommer att skriva mer om detta senare.

    Likadant är det i sjukvården?

    Min pojkväns sonhustru väntar sitt första barn (de bor i USA och är födda amerikaner). Inledningen av graviditeten var litet problematisk. För mig låter det som om de nu fortsätter att kolla henne mer än som för mig låter nödvändigt om graviditeten nu förlöper normalt. Naturligtvis är det väl bra om de har koll på henne och barnet.

    men när jag nu skriver detta så har jag för mig att jag läst någonstans att barnadödligheten i USA är en av de högre i västvärlden. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_infant_mortality_rate

    För mig känns det som om de ser henne som ett sätt att suga ut pengar. Jag KAN ha fel, men…

    Man verkar dra sig för att gå till doktorn, besöka ett sjukhus, av rädsla att doktorn ska föreskriva ett dyrt test eller en dyr provtagning, som man får bekosta själv upp till en viss självriskgräns varje år.

    Man kan ju bara fantisera om vad detta kan innebära i slutänden: att folk drar sig för att gå till doktorn ända till det är absolut nödvändigt – och då med sjukdom som är betydligt svårare att komma tillrätta med, en sjukdom som kanske hade kurerats (i en betydligt högre grad) om man fått vård i ett inledningsstadium.

    Och vad gäller det att vänta barn så har antalet kejsarsnitt påverkats av förhållanden där ett kejsarsnitt inte är medicinskt motiverat (och det handlar inte om att kvinnor skulle föredra denna metod att föda säger länkad artikel med referenser), bl.a.:

    ”Providers’ fears of malpractice claims and lawsuits

    Given the way that our legal, liability insurance, and health insurance systems work, caregivers may feel that performing a cesarean reduces their risk of being sued or losing a lawsuit, even when vaginal birth is optimal care.

    Incentives to practice in a manner that is efficient for providers

    Many health professionals are feeling squeezed by tightened payments for services and increasing practice expenses. The flat ”global fee” method of paying for childbirth does not provide any extra pay for providers who patiently support a longer vaginal birth. Some payment schedules pay more for cesarean than vaginal birth. A planned cesarean section is an especially efficient way for professionals to organize hospital work, office work and personal life. Average hospital charges are much greater for cesarean than vaginal birth, and may offer hospitals greater scope for profit.

    All of these factors contribute to a current national cesarean section rate of over 30%, despite evidence that a rate of 5% to 10% would be optimal.”

    http://www.childbirthconnection.org/article.asp?ck=10456

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande Mer om amerikansk skolpolitik, om dess testande och ansvarsskyldighet och resultaten av denna politik…reflektioner och speglingar II....

Meta

%d bloggare gillar detta: