Privatiseringar och deras föregivet goda effekter…

20 mars, 2011 § Lämna en kommentar

Ett samtal med en mig närstående boende på andra sidan atlanten fick mig att fundera igen över privatiseringar och sjukvård, inte minst att privatisera sjukhus.

Och inledningsvis förstår jag mig inte alls på privatiseringen av apotek och det om konkurrensens påstått goda effekter på kostnader och service. I den del där en nära släkting bor finns bara apoteket Hjärtat. Man har helt enkelt inget att välja på i minst tre orter på över 6 mils avstånd. Är det konkurrens? Till och med en äldre vän, som allra mest troligt röstat på alliansen, förstår sig inte heller på denna privatisering. Dessutom så berättade en kvinna som har en väninna som jobbar på apotek att efter privatiseringen så har fortbildning/kursande dragits ner. Om detta är sant, innebär inte detta att personalen riskerar att på sikt bli mindre kunnig?

Nyligen var jag med min pensionerade mamma på apoteket i hennes hemstad. Snarare satt jag och väntade ute i bilen på henne. Det dröjde, så hon kom ut och lämnade av toalettartiklar hon köpt och sa att det var en lång kö fortfarande. Hon knallade in med och jag följde med och vi fick vänta ytterligare. Slutligen kom vi fram till kassan och mamma lämnade in sitt recept. Det tog ytterligare tid att få medicinen. Somlig hade bytts ut (mot billigare sort?). Kvinnan på apoteket började också en utläggning om nytt datasystem som de hade fullt sjå att lära sig att behärska. 

Väl ute i bilen utgöt sig min mamma, som inte är den som klagar i första taget, om vilken tid allt tog. Till saken hör att min mamma jobbade som sjukköterska de sista dryga 10 åren innan pensioneringen och jobbade mot apoteket på vårdcentralen, så hon borde ha saker att jämföra mot.

Nå, för att återgå till den mig närstående personen, så berättade han om en gemensam bekant, en man som närmar sig 70 år (egen småföretagare och fortfarande arbetande) som precis fått en defribillator för hjärtat.

”Jag frågade doktorn vad defibrillatorn kostade”,

sa vår vän.

Doktorn hade ingen aning. Men vår vän hade en systerdotter vars man jobbar med att göra defibrillatorer, så vår vän ringde upp honom.

”Jo, de kostar 23 000 dollar [ca 161 000 kronor] om du köper mer än 6 stycken. 29 000 dollar [203 000 kronor] om du köper en.”

Båda mina vänner tyckte detta var väldigt dyrt.

”En defibrillator kan inte kosta mer än din mobiltelefon att producera!”

menade min vän.  

Tja, inte vet jag. Förmodligen är marknaden för mobiltelefoner mycket större än för defibrillatorer, men… Kan de kosta nästan 34 gånger MER?

Och hela proceduren att få en defibrillator för hjärtat kostade 86 000 dollar dvs. litet drygt 600 000 kronor. Inte vet jag, kanske är detta vad det kostar också på våra sjukhus.

Blir detta billigare gjort av ett privat sjukhus – som finansieras av försäkringsbolag? Och hur många människor som har betalt dyra sjukförsäkringar vill inte ha ”valuta” för pengarna? Vissa riskerar överutnyttja sjukvården i dylika system och andra att underutnyttja den. Vissa hinner bli riktigt, riktigt sjuka innan de äntligen går till doktor eller sjukvård och när de väl gör det blir kostnaderna kanske mycket större än om de gått i ett tidigt skede.  

Läs slutligen Ett hjärta RÖTT i ”Våga analysera (M)arknadsexperimentet”.

Och om det är som på andra sidan atlanten och privatiseringen av skolor där, apropå citat i Ett hjärta RÖTTs postning,  så har denna inte gett det utfall som lovats enligt Diane Ravitch. Ur tidigare bloggning och mitt relaterande av en artikel på engelska:

”…löftena har inte infriats. De flesta studier på ‘friskolor’ erkänner/tillstår att de kraftigt varierar i kvalitet. En större utvärdering av ‘friskolor’ fann att i jämförelse med vanliga offentliga skolor så fick 17 % av ‘friskolorna’ högre testpoäng, 46 % hade förbättringar som inte skilde sig från sina offentliga motparter och 37 % var påtagligt sämre.”

 Storstad skriver i ”Marknad vs demokrati” (Ett hjärta RÖTT tipsar om Storstads inlägg och båda refererar till DN-artikel av Jesper Meijling och Sverker Sörlin):

Jesper Meijling och Sverker Sörlin skriver en fullkomligt fantastisk artikel på DN Debatt  idag (alla måste läsa!)

Liksom Kriskommissionen nyligen (s. 16) föreslår Meijling och Sörlin att de omfattande reformerna som ägt rum i offentlig sektor de senaste decennierna, med syftet att införa marknadsmodeller på nya områden, nu måste utvärderas. Det finns alltför många tecken på att mycket inte blev som det var tänkt – elpriserna skenar, tågen går inte, och skolresultaten sjunker. För att bara nämna några exempel. Flera av de reformer den borgerliga regeringen nu genomför väntas också få negativa följder – både omregleringen av Apoteket och Bilprovningen leder till högre priser.”

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Privatiseringar och deras föregivet goda effekter…reflektioner och speglingar II....

Meta

