Nu ledande skolideologers snäva kunskapsbegrepp, blottande sin egen brist på kunskap…

26 februari, 2011 § Lämna en kommentar

Dagens Sven-Eric Liedman-citat (s. 250-251 i hans bok ”Hets! – En bok om skolan”):

”Det som nu sagts om undervisningen i historia och samhällskunskap är i grunden en kritik av den nya skollagens egendomliga uppdelning mellan kunskaper och värden. Frågan har redan ställts: Kräver inte också värdena sina kunskaper? De nu ledande skolideologerna har ett så snävt kunskapsbegrepp att de står svarslösa. De blottar därmed sin egen brist på kunskaper.”

Vi blir allt mer kontrollerade i skolan (liksom allt mer inom alla olika områden i samhället). Förtroende och tillit allt mindre skulle jag frankt vilja påstå. Jag tror att jag kommer att återkomma till detta när jag fått och börjat läsa Daniel H. Pinks bok ”Drivkraft – den överraskande sanningen om vad som motiverar oss”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande Nu ledande skolideologers snäva kunskapsbegrepp, blottande sin egen brist på kunskap…reflektioner och speglingar II....

Meta

%d bloggare gillar detta: