Köps politiker? Välkommen till verkligheten…

25 augusti, 2010 § 1 kommentar

Nu blir jag ganska personlig…

När jag gjorde SVT:s valtest Kompassen kunde man också söka på olika politiker. Jag har en rätt nära släkting X (vi är födda nästan precis samtidigt) som är politiker (i alliansparti) i liten norrländsk kommun och sökte på henne. Det jag fann fick mig att tänka till.

För några år sedan diskuterade jag och en annan släkting Y, man i vår ålder, ett äldreboende med X (i den kommun hon var vald), där Y:s dementa far bodde. Detta boende skulle läggas ner och vår släkting X satt i något beslutande organ i egenskap av vald politiker och hon försökte förklara varför en nedläggning var nödvändig. En flyttning som skulle innebära en extra belastning, en flytt är ju extra knepig för en dement, som behöver ha en känd miljö omkring sig. Flytten hemifrån var förmodligen, den bara i sig, något år tidigare förvirrande.

Det visade sig att denna släkting har inkomster som motsvarar en månadslön på bortåt 60 000 kr. Dvs. en årslön på strax över 700 000 kronor. Och en något lägre lön året innan. Hon har jobbat upp sig dit, utan att ha just mer än en gymnasieexamen.

Hon sitter i en bankstyrelse också.

Med hänsyn till det jag vet om denna min släkting och de förmågor jag tror hon besitter, fick mig att med tappad haka, i plötslig insikt och ”klarsyn” (???), undra om politiker (och fackfolk!!!) köps till styrelser i banker och bolag?

Det är inte så att denna släkting är helt inkompetent, men att hon skulle tjäna ett par hundratusen mer än en läkare (som är äldre än vi är och har en årslön på 429 000 kr) och vars lön jag också fann på nätet är litet svårförståelig. Faktiskt.

När jag berättade detta för min amerikanske pojkvän sa han något i stil med (ironiskt och sarkastiskt, vilket jag så småningom förstod):

”Men om man betalar mindre till politiker riskerar man ju bara att få dräggen?”

”Vad???”

svarade jag.

”Vad menar du???”

Undrade jag vidare. Och talade om hur min spontana tanke gick.

”Välkommen till verkligheten!”

svarade han med ett skratt på dessa mina tankar.

På mitt jobb (kommunal pedagogisk verksamhet) gjorde vår fackliga förtroendeman (en kvinna) också karriär på ett liknande sätt i första hälften av 90-talet. Ja, redan då kändes det som om vår chef köpte henne.

Och när vi gör extrajobb, spel- och andra jobb, så är vi rädda att ta betalt…

Facket gick arbetsgivarnas ärenden kändes det då…

Politiker med löner som dylika (och det finns nog många som har likadana och kanske också betydligt högre) har de ens en susning om hur ”verklighetens folk” verkligen har det?

Som nu i fallet med demensboendet för en av våra gemensamma släktingar dessutom! Inte ens där verkade hon ha riktig medkänsla!? *

Som en kommentator (se också här) skrev på Alliansfritt Sverige:

”Kanske är det så att verklighetens folk är de som gynnas av alliansens politik. De som inte gynnas dvs arbetslösa, lågavlönade sjuka etc de hör inte till kds verklighet.”

Och dementa kanske gör det ännu mindre? De kan skuffas omkring, för de är ju ändå omedvetna om sin omgivning (och litet mindre värda)!

Se Vänsterekonomerna i ”Övertron på skattesänkningar.” Och här om ”Användbara siffror i valrörelsen.” Ja, det där medborgaren som kund. Tack Ett hjärta RÖTT för tips!!!

Tillägg på kvällen: Mer om vad de som styr ”verklighetens folk” tjänar (eller tillhör dessa också ”verklighetens folk”?):

Maud Olofsson, Jan Björklund, Fredrik Reinfeldt, Göran Hägglund och Filippa Reinfeldt.

Och bland politiker som inte sitter i regeringen, se Mona Sahlin, Lars Ohly, Peter Eriksson och Maria Wetterstrand.

Tillägg 26 augusti: se Kildén&Åsman i ”Klasskriget  USA”:

Det pågår ett klasskrig. Det är min klass, den rika klassen som för kriget och vi vinner, är redan ett bevingat ord av USAs näst rikaste man

Warren Buffet.

Mitt i den värsta ekonomiska krisen i USAs sedan trettiotalets depression pågår helt riktigt ett klasskrig. När George W Bush kom till makten blev hans första åtgärd ,vid sidan av att starta en rad krig, att införa skattelättnader för de allra rikaste hushållen i landet.”

Ja, delstaterna i USA har det riktigt rejält kämpigt ekonomiskt. På planet till USA i somras blev jag sittande bredvid en amerikanska (doktorerat på Karolinska sjukhuset) som jobbar på statligt universitet i Chicago, Illinois, och hon sa att Illinois har stora ekonomiska problem, men hennes jobb var inte i farozonen. Än?

En annan bekant på amerikanska östkusten sa nyligen att de nu mobiliserar allt de kan i kommande val till kongressen, för att få bort demokraterna. Denne bekant är beundrare av Sarah Palin. Pust.

Taggad: , ,

§ Ett svar till Köps politiker? Välkommen till verkligheten…

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Köps politiker? Välkommen till verkligheten…reflektioner och speglingar II....

Meta

