Skyll dig själv om du misslyckas och om arrogans och förakt för svaghet…

13 juli, 2010 § 1 kommentar

Några tankar så här på förmiddagen.

Det är ”tjäna pengar” som gäller här i USA enligt min förståelse av min pojkvän och dem jag pratat med som bor här. Och han verkar inte ifrågasätta detta riktigt, även om han inte tjänar så mycket pengar. Men den amerikanska drömmen finns inte här utan i de skandinaviska länderna – fortfarande. Med den regering vi har kommer vi snart inte att ha den längre är min tro utifrån det jag sett här i USA.

Mitt yrke, som ger mig en viss status i Sverige (medelklass), har ganska låg status här. Det är ett yrke som företrädesvis kvinnor ägnar sig åt här, som en bisyssla till att bli försörjd av en man.

I Sverige klarar jag mig förhållandevis bra på den inkomst jag har och är självständig och självgående där.

De som inte lyckas här har bara sig själva att skylla oberoende av alla förhållanden.

Och naturligtvis har alla vuxna människor ansvar för sig själva. Men det finns förhållanden och omständigheter som vi inte rår på. Hur kompetenta, duktiga, begåvade vi än är.

Läser också om Littorinaffären på webben härifrån och har sett Aftonbladets video när reporter försökte intervjua Littorin på Visby flygplats.

Reinfeldt verkar agera ganska arrogant. Och också kallsinnigt, OM nu Littorin har en depression. Fast är det inte exakt så ”folket” behandlats: kallsinnigt när sjukersättning ifrågasatts vid till exempel depressioner? Människor skulle beredas tillfälle att återhämta sig tryggt istället för att fightas med försäkringskassan eller myndigheter!

Jo, rehabiliteringen som sjukskriven var under alla kritik om man var långtidssjukskriven under 90-talet och detta ledde till långtidssjukskrivningar. Och då var sossarna i regeringsställning större delen. Då hade vi upplevt ett stålbad och upplevde denna fortfarande, vilket påverkade samhällsekonomin – och arbetsplatser. Denna kom efter högerns senaste regeringsperiod.

Men det är inte alls sant att långtidssjukskrivning med automatik leder till att man inte kommer tillbaka i jobb. Inte ens på samma arbetsplats eller i heltid. Att den idén har spritt sig fungerar förmodligen som en självuppfyllande profetia.

Sossarnas högervridning (se också Clinton och Blair och DERAS högervridning) gillar jag inte och jag reagerade starkt emot trender i samhället i skiftet 80- och 90-tal, då jag började bli allt mer politiskt intresserad. Dessa högervindar var och är opportuna.

”Man måste tänka nytt!”

Måste man? Och bara för nytänkandets egen skull. Nytänkandet i sig hade liksom ett egenvärde.

Vilket också genomsyrade arbetsplatserna (min bland annat) oavsett om det ledde till något bättre eller inte. Oavsett om det var nödvändigt eller inte. Eller de rätta nyändringarna gjordes?

Jag tillhör dem som genom hela mitt yrkesliv förkovrat mig och försökt tänka nytt ganska så mycket på egen hand.

Det som först ser ut som nytänkande kan vara bakåttänk!?

§ Ett svar till Skyll dig själv om du misslyckas och om arrogans och förakt för svaghet…

Kommentera

