Survival of the fittest…

1 juni, 2010 § Lämna en kommentar

Läste en artikel i lokaltidning om Carema som tog över fem enheter i mellansvensk stad 2008. De har dragit ner på personalstyrkan genomgående, men bemanningen har räckt hittills påstås det i artikeln (där moderatpolitiker uttalat sig, samt arbetsledare i dessa enheter).

Bemanningen liksom kompetensen har setts över (vilket betyder att man har dragit ner på personal) och personalen har fått kompetensutvecklingsplaner.

Och det kan ju hända att bemanningen verkligen har räckt – så här långt. Men om man anser att man måste skära ner mer? Eller något liknande…

Och det låter ju också bra att kompetensen ”har setts över” samt att alla fått kompetensutvecklingsplaner.

Men det fick mig i alla fall att fundera:

Ja, det är bara de som jobbar på topp (minst 100 %, helst mer) hela tiden, oavsett vad som händer i deras liv, som har rätten att klara sig i detta samhälle? Det är survival of the fittest som gäller? Litet svinn får man väl räkna med (förakt för svaghet).

Och även vi ”duktiga” kan råka ut för kriser och sjukdom, som påverkar arbetsförmågan under i bästa fall kortare tid, men kan också bli långvarigt. Försäkringskassan styrs av misstro (mot individer). Hmmm, det där med den ledande klassens paranoia.

Men vad för slags samhälle är detta att leva i?

Vad kommer att hända i ekonomiska krisers spår, med alltmer slimmade organisationer igen? Ännu mindre tolerans? Som drabbar både produktiva som mindre produktiva?

Se Göran Greiders ledare ”Natur och människor kommer alltid tvåa.”

Se också ”’Det är viktigt att alltid skriva avtal’ – Konsumentvägledaren får samtal om missnöje efter ROT-avdrag”:

”Konsumentvägledare Inger Rosendahl får nu fler samtal från borlängebor som rustat hemma men inte är nöjda, trots ROT-avdraget. – Det handlar ofta om missförstånd. Därför är det viktigt att alltid skriva avtal. Hon uppmanar också till kontroll av hantverkare som ringer på dörren och erbjuder arbeten, till exempel asfaltläggare.

Hon har alltid många ärenden som rör boende, inköp eller tjänster i hemmet. Men hittills i år har fallen ökat, märker Inger Rosendahl.

En förklaring är ROT-avdraget för upprustning. Efteråt är kunden inte alltid nöjd.

– Till exempel har man trott att priset skulle ligga på en viss nivå. Men när fakturan kommer visar den en högre summa.

Arbetet kan också ha dragit ut på tiden, längre än vad kunden räknat med, nämner Inger Rosendahl.

Hon har även mött missnöje med resultatet, ofta när det gäller renovering av badrum.

Många ringer henne och vill ha namn på seriösa hantverkare.

– Det säger jag aldrig, eftersom jag inte får gynna något företag. Men ett tips är att kontrollera om hantverkaren är med i en branschorganisation. Då ska företaget följa allmänna reklamationsnämndens råd om en tvist uppstår.”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: