Så kallad ökad frihet för universitet och högskolor har blivit ökad detaljreglering av just lärarutbildningen. Lärarutbildningen sägs ska bli mer forskningsbaserad, men det politiska ansvaret har lyfts från högskole- och forskningsministern till skolministern…

5 maj, 2010 § Lämna en kommentar

Leif Mathiason, chefredaktör för Pedagogiska magasinet skriver i slutet av sin ledare ”Regeringens recept tycks vara att konsekvent sätta den utbildningsvetenskapliga forskningen på undantag” i Pedagogiska magasinet ”Tema hjärna och lärande. Leder neurovetenskapen till en kunskapsrevolution?” 2 maj 2010:

Samtidigt som man säger sig arbeta för en ökad frihet för universitet och högskolor i propositionen En akademi i tiden så iförs en ökad detaljreglering av just lärarutbildningen som är den största av alla högskoleutbildningar.

Samtidigt som man säger att lärarutbildningen ska bli mer forskningsbaserad så lyfts det politiska ansvaret för lärarutbildningen – som i mer än trettio år varit en del av högskolan – bort från högskole- och forskningsministern och till skolministern.

Det genomfördes utan att egentligen väcka någon debatt.”

Och han skriver tidigare i ledaren:

”På samma sätt som forskarna själva förhåller sig kritiskt till egna och andras forskningsresultat så måste man, som samhällsmedborgare eller intresserad allmänhet, som praktiker eller berörd mottagare och inte minst som beslutsfattare och politiker ha ett konstruktivt och kritiskt förhållningssätt till de resultat och den kunskap som forskningen levererar.”

Han skriver också att

”Ingen tidigare svensk regering ar väl vart så utstuderat ointresserad av vad forskningen inom utbildningsfältet har att säga.

Ingen tidigare ansvarig minister på utbildningsområdet har så nonchalant avfärdat och så tydligt hamnat på kollisionskurs medforskarsamhället.”

Se det tidigare blogginlägget ”Otidsenlig kontroll…”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande Så kallad ökad frihet för universitet och högskolor har blivit ökad detaljreglering av just lärarutbildningen. Lärarutbildningen sägs ska bli mer forskningsbaserad, men det politiska ansvaret har lyfts från högskole- och forskningsministern till skolministern…reflektioner och speglingar II....

Meta

%d bloggare gillar detta: